Lokalny Program Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w gminie Braniewo
Program
Systemu Opieki i Profilaktyki
Nad Dzieckiem i Rodziną
w gminie Braniewo
na lata 2007 – 2015
Braniewo, czerwiec 2007
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pky 1 i 13 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
Wstęp
Ratyfikowana przez Polskę w dniu 7 lipca 1991 roku Konwencja Praw Dziecka. Dokument ten jest aktem prawa międzynarodowego, który w sposób wszechstronny i kompleksowy ujmuje problematykę praw dziecka.
Konwencja jest nazywana światową konstytucją praw dziecka.
Określa ona status prawny dziecka oparty na następujących założeniach:
- dziecko jest samodzielnym podmiotem,
· ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony praw,
· dziecko, jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności,
· rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka,
· państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach.
W wyniku przeprowadzonych reform nastąpiła decentralizacja funkcji społecznych państwa, która skutkowała zasadniczymi zmianami funkcjonowania w Polsce systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, stała się integralną częścią szerokiego systemu pomocy społecznej.
Do zadań gminy włączono zabezpieczenie podstawowych potrzeb rodzin i dzieci mieszkających na jej terenie.
Natomiast zadania specjalistycznie takie jak: poradnictwo rodzinne, zapewnienie opieki i wychowania dzieciom poza rodziną – powierzono powiatom.
Założenia niniejszego programu zgodne są z celami Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych gminy Braniewo, Powiatowym Programem Pomocy Społecznej
pn. “Tworzenie lokalnego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Powiecie Braniewskim na lata 2005 – 2010” oraz “Strategią Polityki Społecznej Województwa Warmińsko – Mazurskiego do 2015r.”.
Niniejszy program jest propozycją zintegrowanych i planowanych działań w odniesieniu do mieszkańców gminy Braniewo.
I. Diagnoza środowiskowa.
Ogólna powierzchnia gminy Braniewo 30,624 h – 307 km2. W gminie znajdują się 58 miejscowości w 22 sołectwach.
ROK 2005
|
ROK 2006 |
SPOŁECZNY OBSZAR |
|
Obszar administracyjny gminy Braniewo zamieszkały przez około 6 486 mieszkańców, w tym: - 1734 osób w wieku przedprodukcyjnym, co stanowi 27,2% ogółu mieszkańców - 3917 osób w wieku produkcyjnym, co stanowi 61,5% ogółu mieszkańców - 714 osób w wieku poprodukcyjnym, co stanowi 11,3% ogółu mieszkańców Liczba rodzin objętych pomocą GOPS - 493 rodzin. Rodziny ogółem:
|
Obszar administracyjny gminy Braniewo zamieszkały przez około 6 486 mieszkańców, w tym: - 1826 osób w wieku przedprodukcyjnym, co stanowi 28,5% ogółu mieszkańców - 3854 osób w wieku produkcyjnym, co stanowi 60,1% ogółu mieszkańców - 731 osób w wieku poprodukcyjnym, co stanowi 11,4% ogółu mieszkańców Liczba rodzin objętych pomocą GOPS - 490 rodzin. Rodziny ogółem:
|
DOŻYWIANIE |
|
Objęto tą formą pomocy 593 osób, w tym 435 dzieci |
Objęto tą formą pomocy 731 osób, w tym 447 dzieci |
ROK 2005 |
ROK 2006 |
|
ŚWIADCZENIA GOPS |
||
GOPS objął pomocą społeczną 2098 osób w 479 rodzinach na ogólną kwotę 350 524zł. |
Objęto pomocą 1631 osób w 409 rodzinach na ogólną kwotę 410,988zł. |
|
ŚWIADCZENIA RODZINNE |
||
Powyższą formą pomocy objęto 825 rodzin, udzielając 14 094 świadczeń |
Powyższą formą pomocy objęto 857 rodzin, udzielając 12 548 świadczeń |
|
DANE POZYSKANE Z WYDZIAŁU RODZINNEGO SĄDU REJONOWEGO W BRANIEWIE |
||
Odbyły się 3 sprawy o nadzór kuratorski, 5 dzieci objęto nadzorem. |
Odbyło się 6 spraw, 15 dzieci objęto nadzorem. |
|
DANE POZYSKANE Z POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE |
||
- 23 dzieci zostało umieszczonych w rodzinie zastępczej - 23 pełnoletnich wychowanków rodziny zastępczej i placówek opiekuńczo-wychowawczych zostało usamodzielnionych 8 dzieci umieszczono w placówce opiekuńczo-wychowawczej |
- 29 dzieci zostało umieszczonych w rodzinie zastępczej - 7 pełnoletnich wychowanków rodziny zastępczej i placówek opiekuńczo-wychowawczych zostało usamodzielnionych 12 dzieci umieszczono w placówce opiekuńczo-wychowawczej |
|
DANE POZYSKANE Z OŚRODKA INTERWENCJI KRYZYSOWEJ
|
||
Ilość osób umieszczonych: 24 |
Ilość osób umieszczonych: 17 |
|
II. Infrastruktura w zakresie profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną:
na terenie gminy Braniewo
Nazwa instytucji, placówki, organizacji pozarządowej |
Zakres działania |
Urząd Gminy Ul. Moniuszki 5 14 – 500 Braniewo |
Pomoc socjalna m.in. wypłacanie stypendii, zasiłków szkolnych, wyprawki szkolne, dodatki mieszkaniowe. Porady prawne i załatwianie innych spraw zgłaszanych przez mieszkańców gminy. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Braniewie ul. Moniuszki 5 14 – 500 Braniewo |
Wypłata świadczeń rodzinnych, udzielanie wsparcia pieniężnego, poradnictwo, praca socjalna, zawieranie kontraktów socjalnych, usługi neuropsychiatryczne, pomoc osobom z zaburzeniami psychicznymi. |
Świetlica Socjoterapeutyczna w Lipowinie |
Wsparcie dla dzieci i rodzin , praca terapeutyczna dla dzieci z terenu gminy Braniewo, opieka, pomoc w nauce, rozwijanie zainteresowań, pomoc w problemach rodzinnych. |
Świetlica Środowiskowa w Żelaznej Górze |
Terapia zajęciowa, opieka nad dziećmi, rozwijanie zainteresowań, pomoc edukacyjna |
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Punkt Konsultacyjny |
Rozwiązywanie problemów związanych ze szkodliwym spożywaniem alkoholu. Poradnictwo, wsparcie. |
Gminne Centrum Informacji przy Bibliotece Publicznej Gminy Braniewo |
Przeciwdziałanie strukturalnemu bezrobociu, aktywizacja zawodowa i gospodarcza mieszkańców gminy. |
Szkoły Podstawowe i Gimnazjum |
Edukacja i wychowanie. pomoc pedagogiczna. Zajęcia pozalekcyjne, organizowanie czasu wolnego. |
Centrum Informacji Społecznej dla osób niepełnosprawnych przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Braniewie |
Zapewnienie niepełnosprawnym i ich rodzinom, pochodzącym w szczególności z terenów wiejskich, dostępu do szeroko rozumianej informacji w zakresie: rehabilitacji, rynku pracy, wolontariatu, edukacji, pomocy prawnej, grantów i programów |
Kościoły |
Nauki przedmałżeńskie, porady rodzinne, szerzenie wartości moralno etycznych, wsparcie duchowe i materialne. |
na terenie miasta Braniewo
Nazwa instytucji, placówki, organizacji pozarządowej |
Zakres działania |
|
Pl. Piłsudskiego 1 14 – 500 Braniewo Przy Centrum funkcjonuje: · Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Punkt Poradnictwa Specjalistycznego (prawnik, pedagog, psycholog, pracownik socjalny) |
Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie i częściowo pozbawionym opieki rodziców w formach instytucjonalnych, wsparcia dziennego oraz opiece rodzinnej. Orzekanie o niepełnosprawności do celów pomocy społecznej, zatrudnienia oraz uzyskania odpowiednich uprawnień dla osób niepełnosprawnych. Poradnictwo specjalistyczne. |
|
Wydział Spraw Rodzinnych Ul. Sądowa 1 14 – 500 Braniewo Kuratorzy zawodowi i społeczni |
Postępowanie sądowe w sprawach rodzinnych, adopcje, pozbawienie, ograniczenie władzy rodzicielskiej, ustalenie sytuacji prawnej dziecka. |
|
Ul. Kościuszki 105a · Gabinet Terapii Zajęciowej przy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej 14 – 500 Braniewo |
Poradnictwo rodzinne, psychologiczne, zawodowe, pedagogiczne, logopedyczne. Terapia dzieci niepełnosprawnych ruchowo i upośledzonych. |
|
· Dom Dziennego Pobytu przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Braniewie Ul. Królewiecka 24 14 – 500 Braniewo |
Usługi neuropsychiatryczne, rozwiązywanie problemów alkoholowych, pomoc osobom z zaburzeniami psychiatrycznymi oraz dzieciom z rodzin patologicznych. Poradnictwo, udzielanie wsparcia materialnego. |
|
|
Dzieci powyżej 10 roku życia umieszczane są w Powiatowym Domu Dziecka we Fromborku, a do 10 roku życia w rodzinie zastępczej pełniącej rolę pogotowia rodzinnego lub w Katolickim Ośrodku Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży prowadzonego przez Zgromadzenie Zakonne Sióstr Św. Katarzyny. |
|
Ul. Moniuszki 22 14 – 500 Braniewo |
Szkoła Podstawowa, Gimnazjum, Zawodowa dla dzieci z orzeczeniem PPP o kształceniu specjalnym oraz 3 zespoły terapeutyczne w Szkole Podstawowej, 2 w Szkole Gimnazjalnej i 1 zespół w Szkole Zawodowej o kierunku ogrodnik, klasa „życia” dla dzieci z głębokim upośledzeniem umysłowym. |
|
Ul. Braniewska 11 14 – 530 Frombork |
Placówka specjalizacyjna zapewniająca całodobową opiekę, wychowanie, wsparcie, rozwijanie zainteresowań. |
|
· Punkt Interwencji Kryzysowej przy Katolickim Ośrodku Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży Ul. Bł. R. Protmann 4 14 – 500 Braniewo |
Placówka interwencyjna, całodobowa – zapewnienie krótkiego bezpiecznego pobytu dla maltretowanych kobiet z dziećmi, poradnictwo, noclegi i wyżywienie. |
|
Poradnie Uzależnień: dot. alkoholu, narkotyków i innych uzależnień |
||
Ul. Żeromskiego 14 14 – 500 Braniewo |
Konsultacje, kierowanie na odtrucie lub całodobowe oddziały leczenia odwykowego, profilaktyka uzależnień. |
|
· Poradnia Terapii Uzależnień i Współuzależnienia od alkoholu NZOZ PULS z Poradnią Zdrowia Psychicznego Pl. Grunwaldu 18 14 – 500 Braniewo |
Uzależnienie i współuzależnienia od alkoholu. Diagnoza uzależnienia, poradnictwo, psychoterapia indywidualna i grupowa, w ramach grupy samopomocowej Dorosłych Dzieci Alkoholików, konsultacje lekarskie, terapeutyczne, psychologiczne. |
|
· Punkt Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie przy Braniewskim Ośrodku Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Ul. Kościuszki 10 14 – 500 Braniewo |
Dyżury pełnią:
· bezpłatna porada telefoniczna, korespondencyjna, |
|
Organizacje Pozarządowe |
||
· Katolicki Ośrodek Wsparcia dla Dzieci i Młodzieży przy Klasztorze Sióstr Św. Katarzyny Ul. Bł. R. Protmann 4 14 – 500 Braniewo |
Zajęcia wychowawczo – opiekuńcze, pomoc w odrabianiu lekcji, zajęcia edukacyjne, rozwijanie zainteresowań. |
|
Ul. Rzemieślnicza 1 14 – 500 Braniewo |
Organizowanie i promowanie pomocy społecznej, samopomocy i aktywizacji zawodowej, reintegracja zawodowa i społeczna osób z wykluczeniami społecznymi. Udzielanie pomocy żywnościowej, prowadzenie noclegowni, tworzenie i wdrażanie programu wychodzenia z bezdomności, udzielanie pomocy prawnej, organizowanie warsztatów aktywizacji zawodowej. |
|
Ul. Rzemieślnicza 1 14 – 500 Braniewo |
Tymczasowe schronienie dla matki z dzieckiem (3-giem dzieci) – ofiar przemocy w rodzinie. |
|
Ul. Moniuszki 9 14 – 500 Braniewo |
Imprezy na rzecz dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin, wyjazdy wakacyjne dla dzieci z rodzin ubogich, zagrożonych patologią. |
|
Ul. Moniuszki 22E 14 – 500 Braniewo |
Organizowanie wypoczynku dzieciom, podejmowanie inicjatyw na rzecz wsparcia dzieci niepełnosprawnych i udzielanie im odpowiedniej pomocy. |
|
· Stowarzyszenie na Rzecz Ludzi z Pogłębiającą się Niepełnosprawnością „PULS” Pl. Grunwaldu 18 14 – 500 Braniewo |
Pomoc osobom niepełnosprawnym, podejmowanie działań na rzecz rozwiązywania problemów osób z pogłębiającą się niepełnosprawnością. |
|
Koło w Braniewie Ul. Kościuszki 111 14 – 500 Braniewo |
Wspieranie inicjatyw na rzecz osób niewidomych i słabo widzących, pomoc dzieciom i rodzinom, w których występuje niepełnosprawność. Rehabilitacja społeczna, organizowanie wzajemnej pomocy. |
|
· Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „ Winron” Ul. Kościuszki 111 14 – 500 Braniewo |
Wspieranie inicjatyw na rzecz osób niepełnosprawnych. |
|
· Stowarzyszenie Opieki Paliatywno – Hospicyjnej i Długotrwale Unieruchomionych „Pomocna Dłoń” Pl. Grunwaldu 18 14 – 500 Braniewo |
Opieka pielęgnacyjno – usługowa na rzecz osób chorych i niepełnosprawnych. |
|
Ul. Armii Krajowej 14 – 500 Braniewo |
Organizowanie wypoczynku i czasu wolnego, promowanie zdrowego stylu życia. |
|
III. Adresaci programu
Działania programu skierowane są na:
1) rodziny niewydolne wychowawczo,
2) rodziny dotknięte przemocą,
3) rodziny ubogie i dotknięte ubóstwem,
4) rodziny bezradne w sprawach opiekuńczo - wychowawczych, zwłaszcza niepełne lub wielodzietne,
5) rodziny zastępcze,
6) usamodzielnienie wychowanków rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo wychowawczych,
7) dzieci z rodzin dysfunkcyjnych,
8) dzieci umieszczone w placówkach opiekuńczo - wychowawczych.
IV. Założenia programowe
Strategicznym celem niniejszego programu jest budowa gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w ramach którego rodzina będzie mogła liczyć na pomoc i wsparcie wielozakresowe i zintegrowane. System wspierania rodzin powinien mieć charakter lokalny. Instytucją koordynującą wykorzystującą istnienie wielu podmiotów, w tym także organizacji pozarządowych, powinna być gmina. W kontekście głównych problemów gminy, tj. bezrobocia, wzrastającego poziomu ubóstwa oraz towarzyszących temu zjawisku patologii społecznych (przestępczość, uzależnienia, przemoc w rodzinie itp.) - sama rodzina, bez pomocy z zewnątrz, sobie nie poradzi.
Rodzina w pierwszej kolejności powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się z własnymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szanse na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności.
Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, przy wykorzystaniu własnych zasobów środowiska. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej. Pomoc powinna być ukierunkowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, kościołów, organizacji pozarządowych.
Wsparcie instytucjonalne jest konieczne w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina,
środowisko lokalne, staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać.
Formy wsparcia dziennego powinny być wykorzystane przed formami całodobowymi.
Pomoc powinna służyć odbudowie i potrzymaniu umiejętności uczestnictwa w życiu
społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.
Zadanie to winno być realizowane przede wszystkim przez :
- wzmocnienie i wyzwalanie zasobów tkwiących w rodzinach,
- wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo - wychowawczych,
- poprawę bezpieczeństwa socjalnego rodzin,
- poprawę jakości życia rodzin zagrożonych ubóstwem i innymi problemami społecznymi,
- zapewnienie równego i sprawiedliwego dostępu do socjalnej, oświatowej i kulturalnej infrastruktury gminy.
V. Zasady ogólne systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i
rodziną.
- Podmiotowość rodziny, ochrona praw rodziny i dziecka.
- Pierwszeństwo prawa dziecka do życia w zdrowej rodzinie.
- Kompleksowość działań podmiotów publicznych i niepublicznych w działaniach na rzecz rodzin.
- Pierwszeństwo dziecka do ochrony i praw - zwłaszcza niepełnosprawnego oraz zagrożonego ubóstwem, deprawacją, degradacją i marginalizacją społeczną.
- Edukacja jako podstawowy warunek rozwoju jednostkowego i zbiorowego -priorytet dla rozwoju indywidualnego potencjału i zdolności każdego dziecka.
- Profilaktyka przed interwencją w rozwiązywaniu problemów rodziny i młodego pokolenia.
- Preferowanie i promowanie rozwiązań systemowych w pracy z dziećmi i młodzieżą, opartych na subsydiarności, elastyczności, kompleksowości, efektywności, ciągłości różnorodności form działania;
- Wspieranie rodziny w realizacji jej funkcji wychowawczych, opiekuńczych i socjalnych.
VI. Główne cele i założenia Systemu.
1. Ochrona praw rodziny i dziecka.
2. Wspieranie rodziny w realizacji funkcji wychowawczych i opiekuńczych.
3. Aktywizowanie podmiotów publicznych i niepublicznych do podejmowania działań na rzecz rodzin i dzieci w celu poprawy jakości życia.
4. Edukacja i rozwój rodziny.
5. Działania profilaktyczne skierowane do rodzin, dzieci i młodzieży.
6. Przeciwdziałanie bezradności rodzin w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
7. Promowanie zdrowego stylu życia.
8. Podejmowanie działań przeciwko wykluczeniu społecznemu rodzin.
9. Ochrona zdrowia dzieci i młodzieży.
10. Rozwijanie środowiskowych form pomocy rodzinie.
VII. Cele szczegółowe.
- Funkcjonowanie rodziny w środowisku lokalnym.
Zadania:
a) Poznanie środowiska lokalnego i pozyskanie informacji na temat warunków życia rodzin z dziećmi, a w szczególności rodzin wielodzietnych.
b) Wzmacnianie więzi zapobiegających rozpadowi rodziny poprzez edukację opiekunów.
c) Organizowanie zajęć aktywizujących i integrujących środowisko lokalne.
d) Opracowanie zasad pomocy i wsparcia dla rodzin w trudnych sytuacjach życiowych.
e) Pozyskiwanie środków pozabudżetowych mających na celu poprawę funkcji rodziny.
f) Rozwój infrastruktury wsparcia dziennego.
g) Pozyskiwanie wolontariatu w celu wyrównania deficytów rodziny.
Realizatorzy:
- Samorząd lokalny
- GOPS
- Szkoły Podstawowe i Gimnazjum
- Świetlica Socjoterapeutyczna
- Świetlica Środowiskowa
- Kościoły
- Radni i Sołtysi
2. Warunki materialno – bytowe rodziny.
Zadania:
a) Rozpoznania warunków życia rodzin.
b) Świadczenie usług i pomocy rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialno – bytowych.
c) Dożywianie dzieci, młodzieży oraz innych osób potrzebujących tej formy pomocy.
d) Pomoc rodzinom w wyposażeniu dzieci w podręczniki i artykuły szkolne- ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wielodzietnych i dotkniętych długotrwałym bezrobociem.
Realizatorzy:
- Samorząd lokalny
- GOPS
- Szkoły Podstawowe i Gimnazjum
- Stowarzyszenia i organizacje pozarządowe
- Kościoły
- Edukacja i wychowanie
Zadania:
a) Prowadzenie zajęć profilaktycznych i edukacyjnych mających na celu wspieranie w wychowywaniu dzieci i młodzieży.
b) Realizacja zajęć informujących o źródłach zagrożeń cywilizacyjnych oraz sposobach zapobiegania i radzenia sobie w sytuacji zagrożeń.
c) Realizacja w szkołach ( przede wszystkim w gimnazjach ) programów i zajęć profilaktycznych z zakresu patologii społecznej.
d) Budowanie sieci współpracy z instytucjami i organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz rodzin z problemami opiekuńczo wychowawczymi.
e) Współpraca ze szkołami w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych i wychowawczych.
f) Powołanie interdyscyplinarnego zespołu ds. koordynacji działań w systemach zagrożenia dobra dziecka.
Realizatorzy:
- Szkoły Podstawowe i Gimnazjum
- Policja
- GKRPA i Punkt Konsultacyjny
- instytucje i organizacje pozarządowe
- Sport i wypoczynek.
Zadania:
a) Dofinansowywanie zajęć sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży.
b) Wykorzystanie gminnej bazy sportowej i pracowni komputerowych do celów rekreacyjnych.
c) Umożliwienie wyjazdu na wycieczki krajoznawcze ( poprzez udostępnienie transportu )
d) Zajęcia pozalekcyjnych z zakresu sportu.
e) Realizacja zajęć promujących zdrowy styl życia i przeciwdziałanie uzależnieniom
f) Zagospodarowanie czasu wolnego oraz wypoczynku letniego i zimowego.
Realizatorzy:
- Samorząd lokalny
- Szkoły Podstawowe i Gimnazjum
- Świetlica Socjoterapeutyczna
- Świetlica Środowiskowa
- GKRPA
- Biblioteka Gminna
- organizacje pozarządowe
5. Zdrowie.
Zadania:
a) Ochrona zdrowia publicznego ( szczepienia ochronne, higiena , pogadanki w szkołach itp.).
b) Okresowe badania stanu zdrowia.
c) Zajęcia profilaktyczne i prozdrowotne prowadzone w szkołach – dotyczące wad postawy, prawidłowego żywienia itp.
d) Organizowanie spotkań i pogadanek w szkołach z udziałem Policji na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, w domu, podczas zabawy itp.
e) Sporządzenie wykazu osób niepełnosprawnych
f) Wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi.
g) Zajęcia na temat tolerancji wobec osób niepełnosprawnych.
Realizatorzy:
- Szkoły Podstawowe i Gimnazjum
- Policja
- GOPS
- Samorząd lokalny
- Gminny Ośrodek Zdrowia
6. Zagrożenia, dysfunkcje rodziny.
Zadania:
a) Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu.
b) Udział nauczycieli i wychowawców w szkoleniach z zakresu dokonywania wczesnego rozpoznawania dewiacji i patologii wśród dzieci i młodzieży oraz sposoby zapobiegania.
c) Wprowadzenie do szkół zajęć zwiększających poczucie bezpieczeństwa wśród dzieci i młodzieży.
d) Promowanie zajęć profilaktyczno – edukacyjnych dotyczących współczesnych zagrożeń i radzenia sobie z nimi.
e) Kontrola z zakresu sprzedaży papierosów i alkoholu dla nieletnich.
Realizatorzy:
- Samorząd lokalny
- Szkoła Podstawowa i Gimnazjum
- Policja
- GKRPA
- instytucje i organizacje pozarządowe
VIII. Zakładane rezultaty programu.
1) Poprawa funkcjonowanie i jakości życia rodzin.
2) Podniesienie świadomości społecznej na temat pomocy rodzinie i dziecku.
3) Zmniejszenie liczby negatywnych zjawisk wśród dzieci i młodzieży, związanych
z obecnością narkotyków, alkoholu i przemocy.
4) Edukowanie społeczności lokalnej na temat zjawiska niedostosowania społecznego i przestępczości wśród dzieci i młodzieży.
5) Podniesienie świadomości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie.
6) Zahamowanie wzrostu liczby dzieci umieszczanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
7) Zmniejszenie liczby czynów karalnych dokonywanych przez nieletnich.
8) Poprawa sprawności funkcjonowania instytucji działających na rzecz dziecka
i rodziny.
9) Wymiana doświadczeń zawodowych pomiędzy pracownikami instytucji pracujących na rzecz dziecka i rodziny.
10) Zacieśnienie współpracy pomiędzy instytucjami działającymi w obrębie problematyki niedostosowania społecznego i przestępczości wśród dzieci i młodzieży.
11) Nabycie umiejętności budowania lokalnych programów profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
IX. Postanowienia końcowe.
Program to dokument otwarty i „elastyczny” tzn. może podlegać okresowym weryfikacjom i niezbędnym modyfikacjom związanym ze zmieniającą się rzeczywistością społeczno – ekonomiczną, rozeznanymi potrzebami gminy oraz wymogami prawa.